Prezidents Donalds Tramps otrdien parakstīja izpildrīkojumus, lai atvieglotu dažus no saviem 25% tarifiem automašīnām un auto detaļām, paziņoja Baltais nams, kas ir būtisks apvērsums, jo importa nodokļi draudēja kaitēt vietējiem ražotājiem.
Autoražotāji un neatkarīgas analīzes liecina, ka tarifi varētu paaugstināt cenas, samazināt pārdošanas apjomu un padarīt ASV ražošanu mazāk konkurētspējīgu visā pasaulē. Tramps šīs izmaiņas attēloja kā tiltu pretī autoražotājiem, kas pārvieto vairāk ražošanas uz ASV.
“Mēs vienkārši gribējām viņiem palīdzēt šajā mazajā pārejas posmā, īstermiņā,” žurnālistiem sacīja Tramps. “Mēs negribējām viņus sodīt.”
Valsts kases sekretārs Skots Besents, kurš iepriekš runāja Baltā nama brīfingā otrdien, sacīja, ka mērķis ir ļaut autoražotājiem radīt vairāk darba vietu vietējā ražošanā.
“Prezidents Tramps ir tiCies gan ar vietējiem, gan ārvalstu auto ražotājiem, un viņš ir apņēmies atgriezt automašīnu ražošanu ASV,” sacīja Besents. “Tāpēc mēs vēlamies dot automobiļu ražotājiem iespēju to izdarīt ātri, efektīvi un radīt pēc iespējas vairāk darba vietu.”
Tramps otrdien parakstīja vienu rīkojumu, ar kuru tika grozīti viņa iepriekšējie 25% auto tarifi, atvieglojot transportlīdzekļiem, kas tiek montēti ASV ar ārvalstu detaļām, lai netiktu piemēroti pārmērīgi augsti importa nodokļi.
Grozītais rīkojums paredz atlaidi uz vienu gadu 3,75% apmērā attiecībā pret iekšzemē samontētu transportlīdzekļu pārdošanas cenām. Šis skaitlis tika sasniegts, piemērojot 25% importa nodokli detaļām, kas veido 15% no transportlīdzekļa pārdošanas cenas. Otro gadu atlaide būtu 2,5% apmērā no transportlīdzekļa pārdošanas cenas, jo tā attiektos uz mazāku transportlīdzekļa daļu.
Stellantis valdes priekšsēdētājs Džons Elkans paziņojumā norādīja, ka uzņēmums atzinīgi novērtē prezidenta tarifu atvieglojumus.
“Kamēr mēs tālāk novērtējam tarifu politikas ietekmi uz mūsu darbību Ziemeļamerikā, mēs ceram uz mūsu turpmāko sadarbību ar ASV administrāciju, lai stiprinātu konkurētspējīgu Amerikas automobiļu rūpniecību un stimulētu eksportu,” viņš teica.
General Motors izpilddirektore Mērija Barra sacīja, ka autoražotājs ir pateicīgs par Trampa atbalstu nozarei, un viņa norādīja, ka uzņēmums ar nepacietību gaida sarunas ar prezidentu un sadarbību ar administrāciju.
Džims Fārlijs, Ford Motor Company prezidents un izpilddirektors, uzsvēra, ka viņa uzņēmums dara vairāk nekā citi, lai ražotu vietējā tirgū.
“Mēs turpināsim cieši sadarboties ar administrāciju, lai atbalstītu prezidenta redzējumu par veselīgu un augošu auto industriju Amerikā,” sacīja Fārlijs. “Tā kā tiks ieviesta pareizā politika, būs svarīgi, lai lielie transportlīdzekļu importētāji atbilstu Ford apņemšanās būvēt Amerikā. Ja katrs uzņēmums, kas pārdod transportlīdzekļus ASV, atbilstu Ford Amerikas ražošanas koeficientam, Amerikā katru gadu tiktu samontēti par 4 miljoniem vairāk transportlīdzekļu.”
Taču virziena maiņa nepalīdz nozarei, kas plaukst ar stabilitāti, sacīja Sems Fiorani, biznesa prognozēšanas uzņēmuma AutoForecast Solutions analītiķis.
“Šajā gadījumā vissvarīgākais ir atrast veidu, kā atjaunot automobiļu rūpniecību,” sacīja Fiorani. “Tarifi nav aplūkojuši šo nozari, to, kā tā darbojas, un sagaida, ka tā spēs pārlēkt un pārvietot ražošanu vienā acu mirklī. Tas vienkārši nedarbojas šādā veidā.
Saskaņā ar auto iegādes resursu Kelley Blue Book, pagājušajā mēnesī jaunie transportlīdzekļi tika pārdoti vidēji par USD 47 462. Tarifi uzsver automobiļu piegādes ķēdi — sarežģītu tīklu, kas aptver visu pasauli. Daudzas automašīnu daļas ne tikai vairākas reizes šķērso Ziemeļamerikas robežas, pirms tās tiek saliktas gatavā transportlīdzeklī, bet arī automašīnu ražotāji paļaujas uz piegādātājiem visā pasaulē, lai iegūtu tūkstošiem sastāvdaļu.
Paaugstinātas nodevas noteikti izmaksātu vairāk jaunu automašīnu pircējiem, kuri ir jutīgi pret inflāciju, virzot tos uz lietotu transportlīdzekļu tirgu un ātri apgrūtinot lietotu automašīnu pieejamību. Tarifi ietekmē arī transportlīdzekļa īpašuma un uzturēšanas izmaksas.
Modifikācijas tiek ieviestas brīdī, kad Tramps atzīmē 100 dienas Baltajā namā, dodoties uz Mičiganu, štatu, ko nosaka automobiļu ražošana. Tramps uzvarēja štatā pagājušā gada vēlēšanās, solot palielināt darbavietas rūpnīcās.